Bodil Bech

portret bodil bech, tekening door willem m ouwerkerk

IN HET WIJNHUIS

Ach wisten wisten jullie
die ik vaag naar mij zie lachen door de sigarettenmist
dat het arme diep-doorwonde hart van een vrouw
pal voor jullie ogen doodbloedt?
waarom zijn jullie zo blind zo dom?
o, troostrijk is het
me vol te laten lopen met de rode wijn
en de wereld enkel vaag door de bruidssluier van mijn verdoofde brein
                                                                                            [te zien
waarom dat zonderlinge woord bruidssluier?
oh mijn jonge geliefde gaat trouwen
misschien deze nacht al misschien morgennacht
met een mager bloot-armig meisje
dat een helm van zwart haar draagt
over haar jonge giechelende kop geperst
proost beste dood!


Het archaïsche woord wijnhuis refereert met al zijn connotaties aan het bijbelboek Hooglied.

Bodil Bech (1889-1942) was opgeleid tot klassiek pianiste, maar werkte als schrijfster en vertaalster. Ze publiceerde in de periode 1934-41 vijf zeer persoonlijke en voor die tijd expliciete dichtbundels. Haar geheel eigen lyrisch modernisme kreeg goede kritieken maar ze moest soms met haar werk langs de deuren leuren.

'In het wijnhuis' komt uit de bundel Vi der ejer Natten, 1934



Portret auteur naar een tekening van uw vertaler.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten